Tutkiessamme elohistista luomiskertomusta (1. Moos. 1: 1 - 2: 4a) Hepreapiirissämme, olemme hämmästyneet siinä esiintyvien verbien ristiriitaista viestiä.
When we have been studying the Elohistic creation story (Gen. 1: 1 - 2: 4a) in a small Hebrew group, we have get astonished with the ambivalent message of the verbs appearing in it.
Itse RUACH ELOHIM eli VALTAVA HENKI on tekijänä/luojana elohistisessa luomiskertomuksessa. VALTAVAN HENGEN tekemiset eivät ymmärtääksemme ole mitään nikkarointia eikä näpertelyä... senhän medän pitäisi nähdä jo omin silmin... katsommepa mihin suuntaan tahansa.
RUACH ELOHIM himself or THE ENORMOUS SPIRIT is the actor/creator in the Elohistic creation story. The doings of that ENORMOUS SPIRIT are not just making or tinkering... we should see it by own eyes... no matter what we are looking at around us.
Verbi ברא, joka esiintyy sekä elohistisen luomiskertomuksen alussa (1: 1) että sen lopussa (2: 4a) sopii loistavasti kuvaamaan tuon suuren ja väkevän HENKI-JUMALAN luomistyötä. Kyseinen verbi tarkoittaa nimittäin "TEHDÄ OLEMATTOMASTA OLEVA".
The verb ברא, which appears both in the beginning (Gen. 1: 1) and at the end (Gen. 2: 4a) of the Elohistic creation story, illustrates perfectly the creation of that great and mighty SPIRIT-GOD. The verb means " to CREATE EXISTING THINGS FROM NOTHING".
ELOHIM käytti maailmaa ja universumia luodessaan sanansa voimaa, sillä meille kerrotaan, että "Jumala sanoi" (1. Moos. 1: 3, 6, 9, 11, 14, 20, 24, 26). Tuota valtavaa työskentelytapaa kuvataan myös eräässä psalmissa: "Sillä hän sanoi, ja tapahtui niin, hän käski, ja se oli tehty" (Ps. 33: 9).
When creating the earth and the universe God used the power of his word, as we are told that "God said" (Gen. 1: 3, 6, 9, 11, 14, 20, 24, 26). Also a psalmist describes this immense mean of working: "For he spoke, and it was [done]; he commanded, and it stood fast" (Ps. 33: 9).
ELOHIM on YLIVERTAINEN LUOJA koko maailmankaikkeudessa. Hän jos kuka ansaitsee koko luomakunnan kunnioituksen. Johannes, joka kirjoitti Ilmestyskirjan (viimeinen kirja raamatussa), tajusi varmaan tämän asian merkityksen kirjoittaessaan ensimmäisen enkelin kuuluttamaa sanomaa: "Peljätkää Jumalaa ja antakaa hänelle kunnia, sillä hänen tuomionsa hetki on tullut, ja kumartakaa häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet" (Ilm. 14: 7).
ELOHIM is A SUPREME CREATOR in the whole universe. If somebody isn't he who earns the worship of the whole cosmos. I think that John who wrote the book of Revelation (the last book in the Bible) surely understood this when he spelled the message of the first angel: "Fear God, and give glory to him; for the hour of his judgment is come: and worship him that made heaven, and earth, and the sea, and the fountains of waters" (Rev. 14: 7).
Kuka lienee sitten ollutkaan raamatun ensimmäisen kirjan kirjoittaja, siitä meille ei ole säilynyt mitään varmaa tietoa, mutta tekstin perusteella näyttää siltä, että hänen on ollut vaikea uskoa "tyhjästä tekemiseen" ja "sanalla luomiseen." Siitä antaa viitteitä ne hepreankieliset tekemistä tarkoittavat verbit, joita on sisällytetty sekä elohistiseen että jahvistiseen luomiskertomukseen.
Who ever did write Genesis, we have no sure word of him, but according to the text I think that he had difficulties to believe in "the creation from nothing" and "the creation by a word." We can find this kind of hint in the Hebrew verbs appearing both in the Elohistic and the Yahwistic creation story.
Hepreankielinen verbi עשה, joka esiintyy mm. 1. Moos. 1: 7:ssa ja 2: 4B:ssa merkitsee tekemistä/valmistamista jostakin materiaalista (EI tyhjästä). Verbin merkityksiä ovat mm:
1. tehdä, valmistaa 2. tehdä työtä, työskennellä 3. luoda 4. istuttaa 5. järjestää (pidot) 6. kiinnittää 7. suorittaa, panna täytäntöön. Mainittakoon myös, että samanalkuinen sana עשות merkitsee "työstetty", "taottu".
The Hebrew verb עשה, which appears in Gen. 1: 7 and 2: 4b
means to make/do something from some material (NOT from nothing). It's meanings are among other things:
1. make, produce 2. work, job 3. create 4. plant 5. arrange (party) 6. fix, fasten 7. perfome, execute. Even a word עשות (beginnig similarly) means "worked", "hammered", "forged".
Tästä ei sitten enää olekaan pitkä matka seppo/seppä Ilmariseen, joka on kalevalainen taivaankannen kalkuttaja! Lainaan tässä Kalevalan myyttistä runoa ja Väinämöisen kysymystä: "Oi on seppo veikkoseni. Mitä paukutat pajassa, ajan kaiken kalkuttelet?"
How near is an idea of "seppo Ilmarinen" or a smith forgering the sphere! The Finnish mythical epos Kalevala is telling about Väinämöinen and Ilmarinen. Väinämöinen asked ilmarinen: "O, my brother blacksmith what are you forging in a smith hammering all the time?"
Menneen maailman ihmisten käsitys maasta, taivaasta ja maailmankaikkeudesta samoin kuin heidän puutteelliseen ja rajoitettuun tietoon perustuneet mielikuvansa niiden synnystä kuvastuvat luomiskertomusten tehdä-verbeistä. Ilmeisesti rajallisen ihmisen (joita me kaikki olemme) on äärettömän vaikea käsittää ja uskoa, että jotakin voisi syntyä hetkessä tyhjästä edes silloin, kun ÄÄRETÖN HENKI on tekijänä. Onhan tuollainen verbaalinen äkkiluominen täydellisessä ristiriidassa myös kehitysopin kanssa!
The opinion of the people of the ancient world and their mental images based upon the limited knowledge about the universe are reflecting in the verbs of the creation stories. Obliously limited people (such as we are) have difficulties to understand and believe that something could be created at once and from nothing even when THE ENORMOUS SPIRIT is the creator. Such a verbal creation in a moment is also in an open contradiction with the elovutionary theory!
Kuva raamatusta Jumalan kirjoittamana tai sanelemana kirjana on kuitenkin se, mikä on eniten saanut kolhuja tutkiessamme raamatun tekstiä heprean kielellä. Raamatun teksti on osoittautunut hyvin "inhimilliseksi"... eli juuri siksi, mitä se onkin.
But in our Hebrew Bible group it is the picture of the Bible as a book written or dictated by God has been battered. The Bible has been proved very "human"... such as it really is.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti