lauantai 15. joulukuuta 2012

Jumalan lähettämä Jeesus * Jesus whom God sent

Kun kolminaisuusopissa määritellään jumaluus kolmeksi persoonaksi, silloin myös Poika (Jeesus) ja Pyhä Henki on tehty Jumaliksi Isän lisäksi. Tämä tilanne on kuitenkin mahdoton ollakseen sopusoinnussa Jumalan oman ilmoituksen kanssa. Sekä Jumala (Isä) itse että Jeesus ovat kyllin selkeästi ilmoittaneet, että on olemassa vain YKSI AINOA JUMALA (2. Moos. 20: 2, 3; 5. Moos. 6: 4; Joh. 17: 3).

After the doctrine of the Trinity there are three divine persons, for even the Son (Jesus) and the Holy Ghost have been made Gods besides the Father. However this situation is unthinkable in order to fit with God's own information. Both God (Father) himself and Jesus have informed clearly enough that there is ONLY ONE GOD (Ex. 20: 2, 3; Deut. 6: 4; John 17: 3).

Vaikka kolminaisuusopin kannattajat ovat syyllistyneet useisiin manipulaatioihin luodakseen raamattuun todisteita opilleen kolmesta Jumalasta, tuohon pyhänä pidettyyn kirjaan on onneksi jäänyt monia tekstejä, jotka kaatavat heidän valheoppinsa! Tällaisista teksteistä haluan nyt nostaa esiin muutaman.

Although the supporters of the Trinity are guilty of many text manipulations in order to create biblical proofs for their doctrine of the three Gods, there are quite many texts however in the Bible able to turn those false doctrines down! Now I want to pick up some of such texts.




"Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin." - Matt. 24: 36

"But of that day and hour knoweth no [man], no, not the angels of heaven, but my Father only." - Matthew 24: 36

Kun Jeesus puhui opetuslapsilleen maailman lopun yleisistä enteistä, hän paljasti oman tietämättömyytensä toisesta tulemuksestaan ja vahvisti näin käsityksen siitä, ettei hän ole Jumala. Jumalahan on kaikkitietävä, eikä häntä vaivaa huono muisti, eikä häneltä puutu tieto mistään tulevasta asiasta, sillä Jumala tietää tulevaisuuden samalla tavalla kuin menneisyyden ja nykyisyyden.

When Jesus talked to his disciples about the signs of the last days he revealed his own ignorance concerning his own return and thus he forced the idea that he is not a God. God is... isn't he... omniscient and he doesn't have a poor recall nor a shortage of any knowledge concerning the future, for God knows the future as well as the past and the present.





"Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista. Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta." - 1. Kor. 15: 20, 21

"But now is Christ raised from the dead, [and] become the first-fruits of them that slept. For since by man [came] death, by man [came] also the resurrection of the dead." - 1. Cor. 15: 20, 21

Apostoli Paavali todisti korinttolaisille Jeesuksen nousseen kuolleista vedoten monien oman aikansa silminnäkijöiden lausuntoihin. Hän ymmärsi Jeesuksen ylösnousemuksen merkitsevän ylösnusemustoivoa myös muille ihmisille, koska Kristus on "IHMINEN", ja onhan hän Daavidin "juurivesa (Room. 15: 12; Ilm. 5: 5; 22: 16) ja "virpi" Iisain kannosta (Jes. 11: 1), jolla on pitkä inhimillinen sukuluettelo (Matt. 1: 1 - 16; Luuk. 3: 23 - 38).

Apostle Paul proved to the Corinthians appealing to the statements of many eyewitnesses of his days that Jesus had resurrected. He understood that the resurrection of Jesus means hope of resurrection even for other people, because Christ is "A MAN", and he surely is "a root of Jesse" (Rom. 15: 12; Rev. 5: 5; 22: 16) and "a rod out of the stem of Jesse" (Isa. 11: 1), who has a long list of human descents (Matthew 1: 1 - 16; Luke 3: 23 - 38).

Tosin Jeesuksen sukuluettelot raamatussa seuraavat miesten linjaa ja kaiken lisäksi osittain väärää sukulinjaa, sillä eihän Joosef ollut Jeesukselle muuta kuin huoltaja... ei isä. On muistettava, että Jeesus on "vaimon siemen" (1. Moos. 3: 15), ja hän polveutuu Daavidin suvusta äitinsä Marian kautta. Marian isä oli Joakim ja äiti Anna.

Indeed the list of Jesus' descents is following men and moreover a wrong line of men, for Joseph was just a guardian for Jesus... not a father. We must remember that Jesus is "a seed of woman" (Gen. 3: 15) and stemed from David through his mother Mary. Mary's father was Joachim and her mother was Anna.

Mutta ihminen ei ole Jumala, sillä Jumala on ikuinen, jolla ei ole alkua eikä loppua. Jumala on myös HENKI (Joh. 4: 24), joka ei ole sidottu lihaan ja vereen niin kuin ihminen!

But any man is not a God, for God is eternal having no beginning nor end. God is also a SPIRIT (John 4: 24), which is not bound to flesh and blood like a human being!





"Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa." - 1. Kor. 15: 28

"And when all things shall be subdued to him, then shall the Son also himself be subject to him that put all things under him, that God may be all in all." - 1. Cor. 15: 28

Jeesus on Vanhassa Testamentissa luvattu "Messias" eli erikoiseen tehtävään "VOIDELTU" Lähettiläs (Joh. 17: 3)... ei JUMALA. Pelastus tulee Jumalalta VOIDELLUN KAUTTA, mutta koko pelastussuunniteman pääarkkitehti on JUMALA. Sen tähden Poika alistetaan Lähettäjänsä Jumalan valtaan sitten, kun pelastussuunnitelma on toteutunut lopullisesti viimeistä piirtoaan myöten.

Jesus is a Messiah promised in the Old Testament or he is an "ANOINTED" emissary (John. 17: 3) for some special task... not a GOD. Salvation comes from God THROUGH THE ANOINTED, but God is the leading architect of the whole mission of salvation. Therefore the Son shall be subdued to his sender God, when every detale of salvation shall be fulfilled. 

Ilmestyskirjassa näemme, miten taivaalliset joukot osoittavat Jumalalle erilaisen ylistyksen (Ilm. 4: 8 - 11) kuin Karitsalle (Ilm. 5: 12). Taivaalliset joukot kyllä tietävät totuuden jumaluudesta, eivätkä he sekoita pelastuksen pääarkkitehtia tämän lähettilääseen tai päinvastoin.

In the book of Revelation we can see how the heavenly troops give different praise to God (Rev. 4: 8 - 11) and the Lamp (Rev. 5: 12). They do know the truth of the deity and they don't mix the architect of salvation with his emissary or on the contrary.

Jeesus itse tunsi inhimillisen sukuperänsä mukanaan tuoman heikkouden ja pyrki tehtäväänsä suorittaessaan elämään mahdollisimman kiinteässä yhteydessä Jumalaan. Tämä tulee esille mm. monissa Johanneksen evankeliumin teksteissä (Joh. 5: 36; 6: 27, 57; 7: 16, 28, 29; 8: 29, 42; 10: 25, 30).

Jesus himself felt and knew the weakness of his humanity and therefore he tried to live with God so near as possible when he was fulfilling his task. We can see this in many texts of John (John 5: 36; 6: 27, 57; 7: 16, 28, 29; 8: 29, 42; 10: 25, 30).

män Jumalan ja Jeesuksen erikoisen yhteistyön pohjalta voi ymmärtää myös sen, miksi Jeesus opetti opetuslapsiaan rukoilemaan Isää (Matt. 6: 9) omassa nimessään (Joh. 14: 13, 14). Jeesuksen voitto kuolemasta ja Saatanan vallasta on Jumalan pelastussuunnitelman sinetti. 

On the base of the special cooperation of God and Jesus we can understand also why Jesus taught his disciples to pray the Father (Matthew 6: 9) in his own name (John 14: 13, 14). Jesus' victory over the death and the power of Satan is the seal of God's salvation mission.

Jos Jeesus olisi Jumala, häntä ei voitaisi alistaa toisen Jumalan alle. Mutta koska hän on Jumalan lähettämä Voideltu, hänen kohtalonsa on täysin lähettäjänsä käsissä!

If Jesus were a God, he couldn't be subdied to another God. But because he is the Annointed and send by God, his fate is totally in the hands of his sender!





Ennen ristiinnaulitsemistaan Jeesus oli kuulusteltavana ylipappi Kaifaan edessä, ja tämä kysyi häneltä: "Minä vannotan sinua elävän Jumalan kautta, että sanot meille, oletko sinä Kristus, Jumalan Poika." - Matt. 26: 63 - Kaifas halusi siis varmistua siitä, sanoisiko Jeesus olevansa ennustusten Messias eli Kristus (kreikaksi) ja samalla "Jumalan Poika". 

Before his crucifixion Jesus was drawn to the high priest Caiaphas, who asked him: "I adjure thee by the living God, that thou tell us whether thou art the Christ the Son of God." - Matthew 26: 63 - Caiaphas wanted to be sure what Jesus shall say about himself; shall he admit that he is the Messiah or Christ (in Greek) and also "the Son of God."

Jeesuksen vastaus Kaifaalle oli yllättävä, sillä se oli enemmän kuin Kaifas saattoi etukäteen edes odottaa. Jeesus vahvisti Kaifaan ajatuksen Messiaan ja Jumalan Pojan rinnasteisuudesta, mutta käytti kuitenkin nimeä "Ihmisen Poika" viitaten omiin inhimillisiin sukujuuriinsa Daavidin jälkeläisenä ja ennusti sitten istuvansa tuosta hetkestä eteenpäin "Voiman oikealla puolella ja tulevan taivaan pilvien päällä" (Matt. 26: 64). 

Jesus' answer was a surprise for Caiaphas, for he was not ready to hear anything like that. Jesus hardened Caiaphas' idea about the apposition of the Messiah and the Son of God, but used however the name "the Son of Man" referring to his human roots as a descendant of David and then he foretold that from then he'll sit "on the right hand of power and shall come in the clouds of heaven" (Matthew 26: 64).

Tuollainen lupaus edellytti tietenkin, että hänen piti lunastaa itselleen vielä tuo nimi "Jumalan Poika" ylösnousemuksen kautta (Room. 1: 4), mutta Jeesus näyttää olleen täysin varma luottamuksessaan Jumalaan, joka oli auttanut häntä tuohon hetkeen saakka voittamaan kaikki Saatanan ansat. Tällainen puhe oli kuitenkin liikaa Kaifaalle.

Of course such a promise demanded that he had to obtain the name "the Son of God" for himself through resurrection (Rom. 1: 4), but Jesus seems to be sure when relying on God's help, for God had helped him to win every temptation of Satan untill then. But this kind of testimony was too much for Caiaphas.

Juutalaiset... ja myös Kaifas... uskoivat uskontunnustuksensa mukaisesti (5. Moos. 6: 4, 5) yhteen Jumalaan. Kaifaalle ei siis tullut mieleenkään ajatella Jeesusta Jumalana ja kysyä "oletko sinä Jumala?". Jo pelkkä ajatus Messiaasta (Kristuksesta) "Jumalan Poikana" istumassa Jumalan vierellä oli hänelle liikaa. 

The Jews... and Caiaphas as well... believed according to their creed (Deut. 6: 4, 5) in one God. Therefore it was not even possible for Caiaphas to ask Jesus: "are you a God?" A mere thought of the Messiah (Christ) as "the Son of God" sitting beside the God was too much for him.

Kuitenkin tässä yhteydessä Jeesuksella olisi ollut loistava tilaisuus kertoa Kaifaalle ja koko maailmalle olevansa Jumala, JOS hän kerran sitä olisi! Mutta Jeesus ei sanonut mitään sellaista, vaan viittasi omiin inhimillisiin sukujuuriinsa ollen kuitenkin varma tulevasta voitostaan! 

However Jesus had a splendid possibility to tell to Caiaphas and to the whole world that he is a God, IF it were the truth! But Jesus didn't say anything like that, he just alluded to his human roots but being sure of his coming victory!

Kuoleman voittajana "Ihmisen Poika" on "Jumalan Poika". Päivä, jolloin Jumala "synnytti" Poikansa (Ps. 2: 7; Ap.t. 13: 33) oli pääsiäissapatin jälkeinen "viikon ensimmäinen päivä" (Luuk. 24: 1), ja kohtu, josta Jumalan Poika tuolloin syntyi oli Joosefille kuulunut hauta (Mark. 15: 44 - 47).

"The Son of Man" is "the Son of God" as the victor of death. The day when God "beget" his Son (Ps. 2: 7; Acts 13: 33) was the first day of the week after the Sabbath of the Easter (Luke 24: 1) and the womb from which "the Son of God" was begotten was a tomb of Joseph (Mark 15: 44 - 47).

Jeesus käytti opetuksessaan aina vertauksia, että taivasten valtakunnan salaisuudet tulisivat ymmärretyiksi vain niille, joille ne oli annettu (Matt. 13: 10 - 17). Sama koskee myös raamatun symboliikkaa.

Jesus used always metaphors in his teaching in order to open the mysteries of the kingdom of heaven only for those whom they were given to (Matthew 13: 10 - 17). It's the same thing with the biblical symbols.



2 kommenttia:

  1. Hei Helinä! Kiitos jälleen avartavasta kirjoituksestasi. Tässä aiheessa esiintyy paljon ristiriitaisuuksia asiantuntijoiden keskuudessa. Olet tuonut valon tähän keskusteluun. Lainaan kirjoituksestasi yhden lauseen.
    "Jos Jeesus olisi Jumala, häntä ei voitaisi alistaa toisen Jumalan alle.Mutta koska hän on Jumalan lähettämä voideltu hänen kohtalonsa on täysin lähettäjänsä käsissä".

    If Jesus were a God, he couldn´t be subdied to another God. But because he is the Annoited and send by God, his fate is totally in the hands of the sender!
    Kiitos Helinä avartavasta kirjoituksestasi.

    VastaaPoista
  2. Kiitos Kauko! Kolminaisuus kaatukoot, sillä se on pelkää pakanuutta ja saastaisia sammakoita!

    VastaaPoista