torstai 15. toukokuuta 2014

Jumalan tunnus * God's marking

Viime aikoina olen lukenut kirjoituksia, joissa kerrotaan juutalaisten temppelin keskeisimmästä käsitteestä "Jumalan Nimestä", jonka sanotaan olleen muodoltaan RISTI tai paleoheprean viimeinen kirjain TAV, joka on kuin RASTI. 

I have recently been reading books telling about the focus of the Jewish temple, a concept of "God's Name", which is said to be formed like a CROSS or like the last consonant of Paleo-Hebrew, Tav, which is like a DIAGONAL CROSS.


Voiko risti/Tav olla Jumalan tunnus/symboli? Julistaako risti tai krusifiksi Jumalan voittoa Saatanasta? Eikö ennemmin Saatanan voittoa! Sopiiko Saatanan voittoa (Jumalan Pojan kuolemaa) julistava merkki Rakkauden Jumalan Nimeksi tai symboliksi? 


Is it possible that a cross/Tav is God's marking/symbol? Does a cross or a crucifix proclaim God's victory over Satan? I think it's rather the other way round! Is it suitable that a mark declaring Satan's victory (the death of the Son of God) is the symbol of the Name of the Loving God?


Onko Jumala ilmoittanut ristin edustavan hänen nimeään? Löytyykö raamatusta tekstejä, joilla voidaan perustella tällaista tulkintaa? 


Has God informed that a cross represents his name? Do you find any verses in the Bible, which you can use to argue such claims?


Perustelut, joita tällaiselle tulkinnalle on annettu, tulevat kyllä juutalaisista lähteistä mutta eivät raamatusta. 


The arguments which have been given to such an interpretation come from the Jewish sources but not from the Bible. 


Ristiä perustellaan ensinnäkin sillä merkillä, joka pelasti juutalaisten esikoiset Kuoleman enkeliltä Egyptissä. Mikä merkki se oli? 

A cross has been argued by the mark, which saved the Jewish firstborn children from the angel of Death in Egypt. What was that mark? 


Lukiessani raamatusta 2. Moos. 12. lukua en löydä siitä sanaakaan rististä tai paleoheprean Tav-merkistä. Juutalaisia suojannut merkki oli VERI (2. Moos. 12: 13), jolla oven päällinen ja pihtipielet piti sivellä (2. Moos. 12: 7). Jos tuo verellä piirretty kuvio halutaan välttämättä nähdä jonakin heprean kirjaimena, mieleeni tulee ennemmin nykyisen neliöfontin He, Het tai Tav (erilainen kuin papeoheprean Tav). On tärkeää huomata, että veri on Jumalan vaatima merkki... eikä mikään verellä piirretty kuvio.


When I'm reading the 12th chapter of Exodus I can't find any mention about the cross or the mark of Tav. The mark, which saved the Jews was the BLOOD (Ex. 12: 13) painted on the upper door post and on the two side posts (Ex. 12: 7). If it's necessary to see some Hebrew letter in that bloody motif, I think it's rather the modern square He, Het or Tav (different from the Paleo-Hebrew Tav). It's important to notice that the blood was the mark God was waiting for... not any bloody figure.


Verinen ristinmerkki saadaan kyllä loihdittua esiin pienellä tekstin kiertämisellä ja selittämisellä. Jos verinen jälki tehdään ainoastaan pihtipielten puoliväliin ja päällisen keskelle, josta luonnollisesti saattaa verta tippua myös kynnyksen keskelle, on luonnollista, että näiden pisteiden kautta piirretyt viivat muodostavat ristin. MUTTA täyttääkö se Jumalan käskyn, joka kuului: "sivelkööt sillä (verellä) molemmat pihtipielet ja ovenpäällisen" (2. Moos. 12: 7).

Truly it's possibly to conjure the mark of a cross if you want to explain and avoid the written text. If you paint only one spot on both side posts approximately in the middle of them and one fleck on the upper post and of course you find also some bloody drops on a threshold, then a cross is formed of the lines drawn through those four dots. BUT does it fit God's advice, for he said: "on the two side posts and on the upper post of the houses" (Ex. 12: 7).


Ristiä perustellaan myös Kainille annetulla merkillä. Mutta raamatun kertomuksessa ensimmäisestä veljessurmasta ja Kainille annetusta merkistä en löydä mitään mainintaa siitä, että merkki olisi ollut juuri risti (1. Moos. 4. luku). 


A cross is argued also by the mark of Cain. But I can't find any mention of a cross in the story of the murder of Abel and of Cain's mark (the 4th chapter of Genesis).


Mielestäni Jumala ei olisi ollut lainkaan tasapuolinen Abelia ja Kainia kohtaan, mikäli HÄN olisi se, joka sanoi: "kuka ikinä tappaa Kainin, hänelle se pitää seitsenkertaisesti kostettaman" (1. Moos. 4: 15). Abel oli juuri tapettu, eikä hänen kuolemaansa  kostettu edes yhtä kertaa Kainille! Kostaako rakastava Jumala ylipäätään jotakin? 


I think that God is not fair towards Abel and Cain if He is the one who said: "whosoever slayeth Cain, vengeance shall be taken on him sevenfold" (Gen. 4: 15). Abel had just been killed, but vengeance was not taken on Cain... not even once! Is vengeance at all the task of the loving God?


Kain itse suhtautui veljensä kuolemaan ja omaan hirmutekoonsa hyvin välinpitämättömästi ja tietämättömyyttään valehdellen (1. Moos. 4: 9). Hän ei osoittanut mitään katumuksen merkkejä, mutta murehti kyllä omaa tulevaa kohtaloaan. Olisiko OIKEUDENMUKAINEN JUMALA antanut Kainille  anteeksiannon ilman minkäänlaista katumusta tämän puolelta?


Cain's attitude towards Abel's death and his own crime was careless and and he lied to God (Gen. 4: 9). He didn't regret at all his awful act but he was worrying about his own fate and future. Did the FAIR GOD forgive Cain without any regret on Cain's side?


Jumalan armo ja anteeksianto on kyllä ehdottomasti tarjolla jokaiselle syntiselle, mutta sen vastaanottaminen edellyttää syntiseltä itseltään syntinsä tunnustamista ja hylkäämistä (Sanal. 28: 13; 1. Joh. 1: 9). Täyttikö Kain tämän ehdon?


God's grace and forgiveness is surely available for every sinner, but every sinner must confess and forsake his sins in order to get God's mercy (Prov. 28: 13; 1. John 1: 9). What did Cain?


Kertomus Kainista ja Abelista rinnastuu mielestäni Paavalin käyttämään käsitteeseen "ensimmäisestä ja viimeisestä Adamista" (1. Kor. 15: 45). Paradoksaalista tässä kertomuksessa on se, että oikean uhrin tuonut Abel menetti henkensä. Abel edustaakin Jeesusta, joka toimii aina oikein ja tuo Jumalaa miellyttävän uhrin, mutta joutuu kantamaan meidän syntimme. 


I think that the story about Cain and Abel could be compared with Paul's concept when he speaks about "the first and the last Adam" (1. Cor. 15: 45). It is paradoxical that Abel gave a suitable sacrifice but he was murdered. Abel represents Jesus, who acts always right but was forced to carry our sins.


Sen sijaan Kain edustaa langennutta ihmiskuntaa. Meidän parhaatkin yrityksemme miellyttää Jumalaa ovat vain virheellisiä uhreja. Jokainen Kain... jokainen langennut ihminen... saa uuden mahdollisuuden Veljemme Jeesuksen ansiosta. Mutta emme voi sitten enää lähteä kulkemaan "7-kertaista koston tietä", mikäli haluamme lunastaa itsellemme sen voiton, jonka Jeesus on meille hankkinut. 


But Cain represents the fallen mankind. Our best attempts to please God are just fallacious sacrifices. Every Cain... every fallen human being... gets a new chance because of our Brother Jesus. But then we can't leave to go on a way of "the sevenfold vengeance" any more, if we want to acquit the victory our Jesus has acquired for us.


Palataanpa takaisin juutalaisiin ja Jerusalemin temppeliin, jossa ylipappi vihmoi verellä ristinmerkin (Jumalan Nimen) arkin päälle kerran vuodessa Suurena Sovituspäivänä. Juutalaiset uskoivat, että risti varjeli heitä, koska he olivat sen edessä, ja että se oli kirous muille kansoille, koska he olivat ristin takana. Voisiko tuollainen ajattelu ja oppi olla lähtöisin taivaasta (vrt. Joh. 3: 16)?  

Let's turn back to the Jews and the temple of Jerusalem, where the high priest drizzled with blood the mark of the diagonal cross (God's Name) on the arch once a year in the Atonement Day. The Jews believed that the cross sheltered them, because they were before the cross but the cross was a curse for other nations, for they were behind the cross. Could it be that this kind of thinking and doctrine is from heaven (compare John 3: 16)? 


Ristin "edessä" ja "takana" oleminen tuo mieleeni erään raamatun tekstin, joka kertoo samanlaisesta asetelmasta. Teksti on 2. Moos. 14: 19 - 21, ja kuuluu seuraavasti: "Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa ja tuli egyptiläisten joukon ja Israelin joukon väliin; ja pilvi oli pimeä noille ja valaisi yön näille. Näin koko yönä toinen joukko ei voinut lähestyä toista. Ja Mooses ojensi kätensä meren yli. Niin Herra saattoi vahvalla itätuulella, joka puhalsi koko yön, meren väistymään ja muutti meren kuivaksi maaksi; ja vesi jakautui kahtia."



The concept about "before" and "behind" the cross reminds me of another Bible text telling about  similar divided position. The text is Ex. 14: 19 - 21 and goes like this: "And the angel of God, who went before the camp of Israel, removed, and went behind them; and the pillar of the cloud went from before their face, and stood behind them: And it came between the camp of the Egyptians and the camp of Israel; and it was a cloud and darkness [to them], but it gave light by night [to these]: so that the one came not near the other all the night. And Moses stretched out his hand over the sea, and the LORD caused the sea to go [back] by a strong east wind all that night, and made the sea dry [land], and the waters were divided."



Sama teksti hepreaksi:
The same text in Hebrew:
ויסע מלאך האלהים ההלך לפני מחנה ישראל וילך מאחריהם ויסע עמוד הענן מפניהם ויעמד מאחריהם׃ ובא בין מחנה מצרים ובין מחנה ישראל ויהי הענן והחשך ויאר את הלילה ולא קרב זה אל זה כל הלילה׃ ויט משה את ידו על הים ויולך יהוה את הים ברוח קדים עזה כל הלילה וישם את הים לחרבה ויבקעו המים׃

Tästä tekstistä on muodostettu omituinen jatke Jumalan nimeen... Tetragrammiin. Heprean teksti sisältää 216 konsonanttia, jotka on ensin sekoitettu ja sitten koottu uuteen järjestykseen. Shem ha-Mephorash on laajennettu ja jaettu Jumalan nimi.

Koko komeus näkyy seuraavassa kuvassa:

A curious extension to God's name... Tetragrammaton... has been made from this text. There are 216 consonants in the Hebrew text, which have first been mixed and then put in a new order. Shem ha-Mephorash is an extended and divided name of God. The whole thing is in the next picture.





216 konsonantista on muodostettu 72 kolmikirjaimista nimeä, jotka LAAJENTAVAT Jumalan nimeä (Tetragrammia). Sitten nuo 72 nimeä on JAETTU neljään ryhmään TETRAGRAMMIN neljän kirjaimen mukaan, jolloin kutakin Tetragrammin konsonanttia kohti tulee 18 nimeä.

From 216 consonants have been made 72 three-lettered names EXTENDING God's name (Tetragrammaton). Then those 72 names have been DIVIDED into four groups after the four consonants of the Tetragrammaton... 18 names in every group.


Nimien joukosta löytyy meillekin tuttuja pakanajumalia mm. Hari (hindujen Hare = Herra), Keli (hindujen jumalatar Kali), Aum (hindujen pyhä sana Aum), Nith (egyptiläinen jumalatar Nuit), Rah (egyptiläinen jumala Ra).

Among those names there are well-known pagan gods for example: Hari (the Hindu Hare, Lord), Keli (the Hindu goddess Kali), Aum (the Hindu holy word Aum), Nith (the Egyptian goddess Neith), Raah (the Egyptian god Ra).


Jahve siis jakaa ihmiset, mutta yhdistää epäjumalat!


It seems that Yahweh divides people but joins pagan idols.







Jumala, joka jakaa ihmiset oikeutettuihin ja epäoikeutettuihin, siunattuihin ja kirottuihin, on יהוה eli Jahve/Jehova. 

God who divides people to the justified and to the  unwarranted, to the blessed and to the cursed... he is יהוה or Yahweh/Jehovah. 


Mutta mikä on rakastavan Jumalan merkki?  Luulen, että Mooses teki jo sellaisen erämaassa (4. Moos. 21: 8). Merkin nimi on Nehustan, ja näen sen sieluni silmin näin.


But what is the mark of the loving God? I think that Moses made it already in the wilderness (Num. 21: 8). It's called Nehustan, and this is how I see it in my mind.





Tällaisena Nehustan on sopusoinnussa Eedenissä annetun lupauksen kanssa "hän on polkeva rikki sinun pääsi" (1. Moos. 3: 15). Pelastuksemme pohjautuu täydellisesti JEESUKSEN VOITTOON, ja tuon voiton symboli on KUOLLUT KÄÄRME. ELÄMÄ on voittanut Kuoleman Jeesuksessa, joka turvautui kaikessa ikuisesti olevan Jumalan, Ehjeen, voimaan.

This kind of Nehustan fits the promise of Eden "(it) he shall bruise thy head" (Gen. 3: 15). Our salvation is totally based on THE VICTORY OF JESUS, and the  symbol of this victory is A DEAD SERPENT. LIFE has defeated Death in Jesus, who always invoked to the power of the eternally existing God, Ehyeh.


Mooses teki erämaassa vaskikäärmeen kansaa kiusanneen tappavan taudin aiheuttajasta... käärmeestä. Kun juutalaiset nostivat katseensa Nehustaniin, he parantuivat taudista. Parantava usko perustui tietoon, että KAIKEN YLÄPUOLELLA ON OLEMASSA käärmeen VOITTAJA!


Moses made a bronze serpent in the wilderness when people were ill and died because of serpents. When the Jews raised their heads and looked at Nehustan they were healed. The healing faith was based upon the fact that ABOVE EVERYTHING THERE IS THE WINNER of the serpent.


Nehustan, joka viittaa Jeesuksen ristiin, on Jumalan merkki, Jeesuksen merkki... ja myös Abelin merkki. (Miten se siis voisi olla Kainin merkki?) Viaton uhri (Jeesus) kukisti vihollisista suurimman... Perkeleen ja Kuoleman. Voiton merkki on korotettu tangon päähän eli niin korkealle, että koko maailma voi nähdä sen.


I think Nehustan, which refers to the cross of Jesus, is God's marking, the symbol of Jesus... and Abel's mark as well (How could it be Cain's mark?). An innocent victim (Jesus) defeated the grandest enemy... the Devil and the Death. The sign of the victory has been raised on a pole or so high that every man can see it.


Juutalaiset saivat erikoisaseman kaikkien kansojen keskuudessa, koska maailman Vapahtaja syntyi heidän keskuudestaan. Mutta mikä esti heitä tunnistamasta Messiasta/Vaimon Siementä? Liekö syynä ollut heidän oma omat inhimilliset tulkintansa Jumalan sanoista!


The Jews got a special position among all nations, because the Redeemer of the world was born from them. But what was the reason that they didn't identify the Messiah/ the Seed of Woman? Could it be  their human interpretations of God's words!

7 kommenttia:

  1. Seuraavaksi lainaus kirjasta Justinos Martyyri sivulta 93-94: "Myös sen, mitä Platon Timaios-dialogissa luonnosta puhuessaan sanoo Jumalan Pojasta, hän on ottanut Moosekselta. Hän sanoo: "Hän pani hänet kaikkeuteen X-kirjaimen muodossa." Mooseksen kirjoituksissa kerrotaan, että silloin kun israelilaiset lähtivät Egyptistä ja asuivat autiomaassa, heitä vastaan tuli myrkyllisiä eläimiä, kyykäärmeitä, apiskäärmeitä ja kaikenlaisia muita käärmeitä, jotka tappoivat kansaa. Jumalalta saadun inspiraation ja voiman vaikutuksesta Mooses otti pronssia, teki sen ristin muotoiseksi, pani sen pyhäkköteltan yläpuolelle ja sanoi: 'Jos katsotte tähän merkkiin ja uskotte siihen, te saatte siitä pelastuksen.' Mooses kirjasi muistiin, että tämän tapahduttua käärmeet kuolivat, ja välitti perimätietona, että kansa välttyi siltä kuolemalta. Platon luki tämän, mutta ei käsittänyt, että kyse oli ristin muodosta. Sen sijaan hän luuli, että tällä tarkoitettiin X-kirjaimen muotoa ja sanoi ensimmäisestä Jumalasta seuraavan voiman olevan kaikkeudessa X-kirjaimen muodossa."

    VastaaPoista
  2. 4. Moos. 21: 8 hepreaksi ויאמר יהוה אל משה עשה לך שרף ושים אתו על נס והיה כל הנשוך וראה אתו וחי׃. Sana נס merkitsee (lippu)tanko. Mitenkähän se tanko muuttuu X:ksi?

    VastaaPoista
  3. Talmud selittää, että pirskottamisen yhteydessä ylipapin oli lausuttava: "ei ylös eikä alas vaan niin kuin ristin tehden."

    VastaaPoista
  4. Haluaisin totisesti tietää, mistä tuo x on saanut alkunsa! Tulee mieleen sellainenkin kysymys, että onko kysymyksessä sittenkin heprean ensimmäinen kirjain Alef, joka näyttää tällaiselta א, ja joka on ensimmäinen kirjain nimessä Ehjee!

    VastaaPoista
  5. Hyvää iltaa Helinä. Olet toteuttanut tämän kirjoituksen näkyvään muotoon tänne blogillesi. Tämä on suurenmoinen kirjoitus ja avaa avoimeksi meille lukijoille asioita Jumalan pelastus suunnitelmasta joita harvemmin mieleen nousee. Hienosti olet käsitellyt tuon lähes unohdetun käärmeen symboliin ja merkityksen pelastushistoriassa. Tätä kirjoitusta kannattaa lukea tarkkaan ja hartaudella. Kiitos Helinä hienosta työstä.

    VastaaPoista
  6. Hei Kauko... olet avannut koneesi tässä helteissä säässä. Kiitos kun jaksat lukea ja kommentoida. Leppeitä iltatuulia!

    VastaaPoista
  7. Jumalan Sana on se kaksiteräinen terävä miekka, joka tulee jakamaan ihmiskunnan kahteen joukkoon ja surmaamaan lopulta myös Käärmeen pään! Siinä on kuva todellisesta Nehustanista!

    VastaaPoista