Luulenpa, että useimmat ihmiset tietävät jopa raamattua lukematta, että Vanhan Testamentin antama kuva Jumalasta poikkeaa suuresti Uuden Testamentin antamasta jumalkuvasta. Miten tällainen voi olla mahdollista?
I think that most people know even without reading the Bible that God's image in the Old Testament differs very much from God's image in the New Testament. How is it possible?
Jumala itse on ilmoittanut olevansa muuttumaton ja pysyvänsä ikuisesti samana (Ps. 102: 28; Jes. 41: 4; 46: 4; 48: 12; Hepr. 1: 12). Tästä sanasta minä pidän ehdottomasti kiinni. Jos Jumala olisi muuttuva, silloinhan hän ei voisi olla puolueeton suhteessaan ihmisiin, ja miten silloin olisi hänen armonsa ja meidän pelastuksemme laita!
God has informed that he'll stay constant and invariable for ever (Ps. 102: 28; Isa: 41: 4; 46: 4; 48: 12; Hebr. 1: 12). This is the word I want definitely to hang on. If God were not constant how could he be neutral to everybody and what might happen to his mercy and our salvation!
Luokaamme pieni katsaus Vanhan ja Uuden Testamentin jumalkuviin:
Vanhan Testamentin Jahve/Jehova "hukuttaa" (Ps. 94: 23; 125: 5; 143: 12), "surmaa" (1. Sam. 2: 25; 6: 19; 2. Aik. 15: 13; Jes. 66: 16), "murskaa" (2. Moos. 15: 6; Ps. 3: 8; 10: 15; 68: 22; 137: 9) ja "tuhoaa" (5. Moos. 7: 16). Jumalaa ei ole kukaan koskaan nähnyt (Joh. 1: 18), mutta tällaisia tekoja hänen todistetaan tehneen Vanhan Testamentin aikoina
Let's look at briefly the image of God both in the Old and New Testament:
In the Old Testament Yahweh/Jehovah "cuts"/"turns aside" (Ps. 94: 23; 125: 5; 143: 12), "slays"/"smites"/"puts to death"/"kills" (1. Sam. 2: 25; 6: 19; 2. Chron. 15: 13; Isa. 66: 16), "dashes in pieces"/"smites"/"breaks"/"wounds" (Ex. 15: 6; Ps. 3: 7; 10: 15; 68: 21; 137: 9) and "consumes" (Deut. 7: 16). Nobody has ever seen God (John 1: 18), but this kind of deeds he has been doing in the times of the Old Testament.
Jeesus tuli ilmoittamaan ihmiskunnalle Jumalan luonnetta (Joh. 1: 18), ja kaikki hänen tekonsa olivat lähtöisin Isästä, ja hänen tekemiään (Joh. 5: 36; 9: 3; 10: 25; 14: 10). Tiedämme hyvin, minkälaisia tekoja Jeesus suoritti, mutta tarkistetaan vielä. Jeesus "paransi" (Matt. 4: 23, 24; 8: 16; 9: 35; 12: 15; 14: 14; 15: 30; 19: 2; 21: 14; Luuk 4: 40; 5: 17; 6: 19; 7: 21; 9: 11), "armahti" (Matt. 9: 27; 15: 22; 17: 15; 20: 30, 31; Mark. 9: 22; 10: 47, 48; Luuk. 7: 13; 18: 38, 39), "siunasi" (Mark. 10: 16; Luuk 6: 28; 24: 56) ja "pelasti" (Joh. 3: 16; 5: 14; 8: 11).
Jesus came to brighten God's character (John 1: 18), and all his deeds stemmed from the Father and were done with/by him (John 5: 36; 9: 3; 10: 25; 14: 10). We know very well Jesus' way to act but let's look at his deeds again. Jesus "healed" (Matthew 4: 23, 24: 8: 16; 9: 35; 12: 15; 14: 14; 15: 30; 19: 2; 21: 14; Luke 4: 40, 5: 17; 6: 19; 7: 21; 9: 11), "gave mercy" (Matthew 9: 27; 15: 22; 17: 15; 20: 30, 31; Mark 9: 22; 10: 47, 48; Luke 7: 13; 18: 38, 39), "blessed" (Mark 10: 16; Luke 6: 28; 24: 56) and "saved" (John 3: 16; 5: 14; 8: 11)
Kun muuttumattoman Jumalan teot Jeesuksen kautta olivat Uuden Testamentin puolella pelkkää siunausta, eikö Vanhan Testamentin Jumalankin kuuluisi olla sellainen? Ehdottomasti kyllä, jos Jumala kerran on muuttumaton! Ja löytyyhän positiivisia esimerkkejä Vanhasta Testamentistakin: mm. suunemilaisen vaimon poika ja sotapäällikkö Naeman paranivat, kuningas Daavid ja Niiniven väki armahdettiin, ensimmäinen ihmispari ja Aabraham siunattiin ja Jaakob, Mooses ja Israelin kansa pelastettiin, ja esimerkkejä riittäisi paljon lisää.
When the constant God worked only positively and blessing through Jesus in the New Testament, isn't the God of the Old Testament similar? Definitely yes, if God is invariable! We can surely find positive examples even in the Old Testament: among other things the son of the Shunammite and the captain Naaman were healed, the king David and the people of Nineveh got mercy, the first human couple and Abraham were blessed and Jacob, Moses and the Israel were saved, and there are many other examples.
Tämä armollinen Jumala Vanhan Testamentin puolella ilmoitti enkelin kautta nimekseen MINÄ OLEN eli EHJEH (2. Moos. 3: 14). Hän ilmestyi patriarkoille omatoimisesti ilman, että häntä olisi etukäteen huudettu/pyydetty/vaadittu/rukoiltu, ja hän lausui heille rohkaisun ja toivon sanoja tyyliin: älä pelkää... minä olen sinun kanssasi. Tätä samaa EHJEH-henkeä Jeesus ilmaisi koko maallisen elämänsä ajan!
This merciful God of the Old Testament informed through an angel his name I AM or EHYEH (Ex. 3: 14). He appeared to the patriarchs by himself without shouting/asking/demanding/praying beforehand and he spoke encouraging and hopeful words like: don't be afraid... I am with you. Jesus expressed the same spirit of EHYEH during his whole earthly life!
Vanhan Testamentin antamaa kuvaa Jumalasta sekoittaa Saatanan pyrkimys nousta Jumalan asemaan (Jes. 12: 13, 14) ja hänen merkittävä onnistuminen tavoitteessaan ihmisten edessä. Paha ja hyvä jumaluus on sekoitettu. Tämä on Saatanan ovela eksytys.
The picture of God in the Old Testament has been dragged into Satan's attempt to ascend to the position of God (Isa. 12: 13, 14) and that he has succeeded in it before the mankind. The bad and good deity have been mixed. This is Satan's cunning attempt to lead people astray.
JUMALA ON RAKKAUS (1. Joh. 4: 8, 16), Saatana on murhaaja (Joh. 8: 44)!
VastaaPoista