"Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Kristus Jeesus."
Paulus believed in one God. His confess is to be seen for example in 1. Tim. 2: 5:
"For [there is] one God, and one mediator between God and men, the man Christ Jesus."
Yhden Jumalan ohella Paavali tunnusti myös yhden välimiehen. Tuo välimies on hänen mukaansa Voideltu eli Messias... Jeesus. Huomatkaamme, ettei Paavali häpeä kutsua Jeesusta ihmiseksi. Luulisi Paavalin tunteneen Jeesuksen erityisen hyvin varsinkin Damaskontien kokemuksensa jälkeen (Ap.t. 9: 1 - 9).
Besides one God Paulus confessed one mediator. He called that mediator the Anointed or Messiah... Jesus. Let's note that Paulus didn't shame to call Jesus a man. I think he must know Jesus very well especially after his experience on the way to Damascus (Acts 9: 1 - 9).
Suomenkielisessä käännöksessä käytetään sanaa "ihminen" viittaamaan sekä Jeesukseen että hänen edustamiinsa luotuihin. Heprankielisessä käännöksessä on käytetty sanaa "ihmisen poika" sekä puhuttaessa Jeesuksesta että hänen puolustamistaan luoduista. 1. Tim. 2: 5: ssä Paavali rinnastaa Jeesuksen siis ihmisiin eikä Jumalaan.
Even in the English version Jesus has been compared to men... those whom he shall stand for. In the Hebrew text there is the word "a son of man" both about Jesus and about the creatures he shall advocate. Thus Paulus is paralleling Jesus to human beings and not to God in 1. Tim. 2: 5.
Sukututkimuksen innoittamana päätin paneutua myös Jeesuksen sukupuuhun. Sellaisethan löytyvät sekä Matt. 1: 1 - 16:sta että Luuk. 3: 23 - 38: sta. Yleensä olen hypännyt noiden jakeiden yli paneutumatta niihin sen kummemmin, mutta nyt tein niistä listan itselleni.
Inspired by genealogy I decided to take a look at the bloodline of Jesus. We can find two lists about his ancestors: one in Matthew 1: 1 - 16 and another in Luke 3: 23 - 38. Usually I have passed those texts without any special attention, but now made lists of them.
Matteus luettelee Jeesuksen esi-isiä alkaen Aabrahamista ja päätyen Joosefiin, kun taas Luukkaan sukuluettelo kulkee takaperin Jeesuksesta aina Aadamiin ja Jumalaan. Varsin erilaisiltahan nuo kaksi listaa kieltämättä näyttävät. Ei taida olla ihan jumalallisen tarkkaa (erehtymätöntä) kirjanpitoa. Listojen olellisimmat erot ovat:
Matthew lists Jesus' ancestors from Abraham to Joseph, and Luke is listing them backwards from Joseph to Adam and God himself. Undeniably the lists differ very much. It seems not to be any divine (infallible) listing. The most essential differences are:
1. sukupolvien määrä vaihtelee huomattavasti, sillä Luukas luettelee 57 nimeä Aabrahamista Jeesukseen kun taas Matteus luettelee vain 41. Matt. 1: 17:n mukaan sukupolvia pitäisi olla Matteuksen listassa kaikkiaan 42, mutta minä en parhaalla tahdollanikaan löydä kuin 41 nimeä... Luukas mainitsee kaikkiaan 78 nimeä
2. Luukkaan mukaan Jeesus polveutuu kuningas Daavidista Naatanin (oliko Daavidilla sen niminen poika?) kautta, mutta Matteuksen mukaan Salomon kautta
3. vaikka Jeesuksen suku jatkuu Daavidista eteenpäin eri miesten kautta, pakkosiirtolaisuuden aikoihin löytyy kummastakin listasta samat miesten nimet "Sealtiel" ja "Serubbaabel"
4. Vanhasta Testamentissa mainitut patriarkat (20) ovat saaneet hiukan erilaiset nimet Uudessa Testamentissa... tosin tunnistettavat
1. the amount of the generations differ very much, for Luke is listing 57 names from Abraham to Jesus when Matthew has only 41 names in his list. According to Matthew 1: 17 there should be 42 names in his list, but I can find only 41... Luke has 78 names in his list
2. accoding to the Luke's list Jesus stems from the king David through Nathan (did David have such a son?), but according to Matthew through Solomon
3. although the lists have different names after David they agree in the time of the Exile and have the same names "Salathiel" and "Zorobabel"
4. the patriarchs from the Old Testament have been called a little bit differently in the New testament
Tästä tutkistelusta opin, että Jeesus on "ihmisen poika" eli בן אדם (BEN ADAM), vaikka hän on Mariasta syntynyt "vaimon/hänen siemen" זרעה הוא (TSARAH HU).
I learned from this lesson that Jesus is "a son of man" or בן אדם (BEN ADAM), although he has been burn from Mary and is called "her seed" זרעה הוא (TSARAH HU).
Katsoessani noita miesten nimien luetteloita, mieleeni nousee kysymys, miksi Jeesuksesta on haluttu väkisin vääntää Jumala (kirkolliskokoukset!) sen jälkeen, kun häntä on ensin yritetty väen väkisin todistella ihmiseksi (kirjoitukset). Toinen kysymykseni on, miltä Jeesuksen sukupuu mahtaisi näyttää, jos seurattaisiin Marian eli "vaimon" sukulinjaa.
When looking at those lists of the male names, I must ask why Jesus has been forced to be God (church councils) after he has been tried to be proved a man (writings). One more question is what kind of list we'll have if following Mary's or "woman's" line.
Luomisviikolla Jumalan sana synnytti välittömästi tyhjästä näkyvää, mutta Välimiehen kohdalla jumallinen sana odotti määrättyä aikaa. Tämän seikan ymmärsi varsin hyvin Johannes Kastaja (Mark. 1: 15).
In the creation week God's word caused immediately visible things from nothing, but with the Mediator the divine word was waiting for a certain time. John the Baptist understood this fact very well (Marc 1: 15).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti