sunnuntai 8. maaliskuuta 2015

Henki-Jumala * Spirit-God

Joh. 4: 24

 האלהים רוח הוא והמשתחוים לו צריכים להשתחות ברוח ובאמת׃


האלהים רוח (ha-elohim ruach) = se JUMALA ON HENKI

ה (ha) = määräävä artikkeli


John 4: 24


האלהים רוח הוא והמשתחוים לו צריכים להשתחות ברוח ובאמת׃


האלהים רוח (ha-elohim ruach) = the GOD IS SPIRIT
ה (ha) = a definite article






1. Moos. 1: 2


והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים׃


ורוח אלהים (ve-ruach elohim) = ja JUMALAN HENKI

ו (ve) = konjunktio ja/mutta


Gen. 1: 2


והארץ היתה תהו ובהו וחשך על פני תהום ורוח אלהים מרחפת על פני המים׃


ורוח אלהים (ve-ruach elohim) = and SPIRIT OF GOD

ו (ve)= conjunction and/but






Kun määräävä artikkeli ja konjunktio jätetään huomioimatta molemmissa jakeissa on kaksi samaa sanaa tosin eri järjestyksessä:

אלהים (elohim) = JUMALA
רוח (ruach) = HENKI

When we leave away the definite article and the conjunction in both verses there are the same two words but only in an opposite order:

אלהים (elohim) = GOD
רוח (ruach) = SPIRIT






Jeesuksen opetuslapsi, Johannes, kirjoittaa siis, että JUMALA ON HENKI, ja Genesiksessä kerrotaan, että JUMALAN HENKI liikkui vetten päällä luomisen yhteydessä. Jos JUMALA on HENKI, niin se HENKI, joka luomisessa toimi, on itse JUMALA... HENKI- JUMALA! Minä en löydä muita tekijöitä/persoonia luomisesta.


John, a disciple of Jesus, wrote that GOD IS a SPIRIT, and in Genesis it's told that the SPIRIT of GOD moved upon the face of the waters. If GOD is a SPIRIT, then the SPIRIT functioning in the Creation must be GOD himself... SPIRIT - GOD! I can't find any other authors/persons in the Creation.


Heprean sana אלהים (elohim) on monikossa, mutta sen kanssa esiintyvät verbit ovat aina yksikössä, joten tekijöitä on vain yksi. Sana אלהים (elohim) esiintyy Paavalin ja Jaakobin teksteissä myös yhdessä numeraalin (lukusanan) אחד (echad) yksi kanssa:

Gal. 3: 20: והסרסר לא של אחד הוא אך האלהים הוא אחד׃
1. Tim. 2: 5: כי אחד הוא האלהים ואחד הוא העמד בין אלהים ובין בני אדם הוא בן אדם המשיח ישוע׃
Jaak. 2: 19: אתה מאמין כי האלהים אחד הוא הטיבות גם השדים מאמינים בו ורעדים׃

The Hebrew word אלהים (elohim) is in plural, but every verb with it is always in singular, therefore there is only one author. The word אלהים (elohim) occurs only in the texts of Paul and James with a numeral אחד (echad) one:

Gal. 3: 20: והסרסר לא של אחד הוא אך האלהים הוא אחד׃
1. Tim. 2: 5: כי אחד הוא האלהים ואחד הוא העמד בין אלהים ובין בני אדם הוא בן אדם המשיח ישוע׃
James. 2: 19: אתה מאמין כי האלהים אחד הוא הטיבות גם השדים מאמינים בו ורעדים׃

Joten monikollinen אלהים (elohim) kuvaa HENKI-JUMALAN VALTAVUUTTA!


Thus אלהים (elohim) in plural describes only how enormous the SPIRIT-GOD is!


ELOHIM ei siis ole mitään muuta kuin HENKI-JUMALA! Elohistisessa luomiskertomuksessa esittelään maan ja taivaan luojana vain ja ainoastaan JUMALA, joka on HENKI!


Thus ELOHIM is nothing else but SPIRIT-GOD! As a creator of the earth and heaven has been introduced in the Elohistic creation story only GOD, who is a SPIRIT!




1 kommentti:

  1. Jeesus tuli ilmoittamaan meille Jumalan (Joh. 1: 18). Johannes oli yksi niistä kahdestatoista opetuslapsesta, jotka saivat varmasta parhaimman ilmoituksen Jumalasta. Johannes sanoo, että "Jumala on Henki" (Joh. 4: 24).

    Saulus Tarsolainen raateli seurakuntaa (Apt. 7: 58), mutta kun hän kohtasi Jeesuksen henkilökohtaisesti Damaskontiellä (Apt. 9: 1 - 9), hänestä tuli Jumalan valtuuttama apostoli nimeltä Paavali. Hän kirjoittaa, että "Jumala on yksi" (Gal. 3: 20; 1. Tim. 2: 5).

    Jaakob oli Jeesuksen veli ja samojen vanhempien hoidossa kuin Jeesus. Hän kirjoittaa, että "Jumala on yksi" (Jaak. 2: 19).

    Olisivatko 300 vuotta myöhemmin eläneet kirkonmiehet voineet tuntea Jumalan paremmin kuin nämä kolme miestä, jotka ovat olleet Jeesuksen henkilökohtaisessa opetuksessa? Tuskinpa vain!

    VastaaPoista