Ihmisen on hyvä aina välillä pysähtyä kysymään itseltään, miten tähän on tultu. Olen kirjoittanut blogejani vuodesta 2008 alkaen ja kymmeniä vihkoja sitä ennen. Lukiessani nyt vanhoja tekstejäni näen, miten ajatukseni ovat muuttuneet vähitellen kolminaisuudesta yhä vahvemmin monoteismin suuntaan. Prosessi on ollut hidas. Muistaakseni jo 1990-luvun alkupuolella törmäsin useamman kerran asioihin, jotka pakottivat minut miettimään syvemmin minulle täysin käsittämätöntä oppia pyhästä kolminaisuudesta. Vieläkö jaksan muistaa polkuni mutkat ja kumpareet, ylä- ja alamäet, louhikot ja tasangot? Kas tällaista tulee mieleeni.
It's good to ask from time to time how did I get here. I have been writing my blog texts since 2008 and even tens of leaflets earlier. When I'm reading now my texts I can see how my thoughts have been changing little by little from the Trinity nearer to monotheism. The process has been slow. As far as I can remember it was even in the beginning of the 1990s when I faced many things, which pushed me to think about and ponder the Trinity, the absolutely incomprehensible doctrine for me. Is it still possible to remember my long journey? This is what comes into my mind now.
* 1970-luvulla tieto Eusebioksen tekstistä koskien jaetta Matt. 28: 19
-> pitäisi olla: kastamalla heitä MINUN nimessäni
* in the 1970s I got knowledge about the texts of Eusebios especially concerning Matthew 28: 19
-> should be: baptizing them in MY name
* 1980-luvulla sain lainaksi jonkun kirjasen/lehtisen/tekstin (jonka kirjoittajaa en muista), joka keskittyi kolminaisuusoppiin ja sen perusteluina käytettiin kahta raamatun jaetta: Matt. 28: 19 ja 1. Joh. 5: 7, 8
-> en voinut ymmärtää jälkimmäisen tekstin käyttöä kolminaisuuden perusteluna
* in the 1980s I borrowed a book (can't remember the author) focusing on the Trinity and using two Bible texts (Matthew 28: 19 and 1. John 5: 7, 8) as an argument
-> I couldn't understand the latter text as an argument
* 1980-luvulla sain tilaisuuden ostaa kuningatar Kristiinan raamatun (1642) näköispainoksen
-> selvisi, miksi 1. Joh. 5: 7, 8:a oli käytetty kolminaisuuden perusteluna
-> törmäsin ensimmäiseen raamatuntekstin manipulaatioon
-> selvisi käsite Comma Johanneum
* in the 1980s I got an opportunity to buy a facsimile of the first Finnish Bible (1642)-> I found out why 1. John 5: 7, 8 has been used as an argument for the Trinity-> I dashed against the first Bible manipulation-> I got knowledge about Comma Johanneum
* lisää tietoa Eusebioksen teksteistä koskien jaetta Matt. 28: 19-> ennen kuin Eusebios ystävystyi Konstantinuksen kanssa: "minun nimessäni"-> ystävystymisen jälkeen: "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen"
* more knowledge about the texts of Eusebios concerning Matthew 28: 19-> before the friendship with Constantine: "in my name"-> after the friendship had begun: "in the name of the Father and the Son and the Holy Ghost"
* Mikko Olluksen kirjasta Väinämöisen juuret tietoa Nikean kirkolliskokouksen kulusta. Kirjassa lainataan M. Haaviota ja L.Honkoa: "Nikeassa keisari Konstantinus onnistui ovelalla tulkinnallaan Vergiliuksen Aeneis-eepoksen neljännestä eklogista - jossa koko teoksen keskeisen kultakausimyytin (Saturnia regna) 'symboliksi kiteytyy kohta syntyvä poikalapsi (puer nascens)' - luomaan uusplatoniseen myyttiseen haaveiluun taipuvaisten kirkonmiesten mieleen kiehtovan tulevaisuudensuunnitelman universaalista Roomasta, jota hallitsisi Aeneis-eepoksessa muka ennustettu Jeesus-lapsi."
* some piece of knowledge concerning the ecumenical council in Nicaea from the book Väinämöisen juuret: The emperor Constantine had a fly scheme. The mythological text of Vergile (Aeneis) caused the priests to imagine about the universal kingdom of Rome governed by the baby Jesus supposedly predicted in the text of Aeneis
* tässä vaiheessa palautui mieleeni myös aikaisempi tiedonjyvänen siitä, että itse asiassa koko raamattu on kanonisoitu vasta Konstantinus Suuren aikana
* in this stage I remember also an earlier piece of knowledge that the whole canon of the Bible was made not until Constantine the Great
* 1990-luvulla ensimmäinen kosketus heprean opiskeluun ja siinä yhteydessä minulle tuli tutuksi juutalaisten uskontunnustus SHEMA: שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד = Kuule, Israel! Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi.
* in the 1990s I got the first touch to Hebrew and learned the Jewish confess SHEMA: שמע ישראל יהוה אלהינו יהוה אחד = Hear, O Israel: the LORD our God [is] one LORD:
* pysähdyttävä kokemus nuorten tilaisuudessa, kun Herransiunaus luettiin niin kuin se on kirjoitettu 4. Moos. 6: 24 - 26:ssa... siis ilman loppulisuketta
* a deep expression on a youth congress, when the Lord's prayer was red as it's written in Num. 6: 24 - 26... without the addition in the end
* omaa pientä järkeilyä, ihmettelyä ja kyselyä: koska matematiikassa yksi ei voi olla kolme eikä kolme yksi, miten suuri Jumala, joka on matematiikan Luoja, voisi olla yksi ja kolme yhtä aikaa
* pondering, wondering and asking: because one is not three or conversely in mathematics, how could the great God, who is the Creator of the mathematics, could ever be one and three at the same time
* raamatun tekstien haravointia-> Jumala on itse VIISAUS -> viisas Jumala ei anna sekavaa informaatiota-> täytyy olla olemassa sellainen lukutapa/tulkinta, jossa kaikki tekstit ovat sopusoinnussa keskenään
* searching thoroughly the Bible texts-> God is WISDOM itself -> the wise God doesn't give a confused information-> it must be found such an interpretation in which no Bible texts are contradictory
* laadin koosteen raamatun henki-teksteistähttp://www.elisanet.fi/jokinen.helina/-> aloin ymmärtää ja uskoa todeksi Joh. 4: 24:n ja 2. Kor. 3: 17:n-> enää en jaksanut uskoa, että Pyhä Henki olisi erillinen persoona-> kolminaisuus oli muuttunut kaksinaisuudeksi
* I studied all the texts concerning spirit/ghost in the Bible http://www.elisanet.fi/jokinen.helina/-> I began to understand and believe in John 4: 24 and 2. Cor. 3: 17-> I couldn't believe any more that the Holy Spirit/Ghost is a person-> one person dropped out from the Trinity
* Joh. 10: 30 oli tärkeä jae minulle hyvin pitkään, ja se tuntui liittävän Isän ja Pojan jollakin tavalla yhdeksi-> kahdesta tuli yksi
* John 10: 30 was for a long time an important text to me, and it seemed to connect the Father and the Son somehow together-> again one person dropped out
* 2007 löysin uuden sanan אהיה EHJEE-> Jumalan suuruus ja valtava voima sai uudet mittasuhteet minun ajatusmaailmassani-> ymmärsin, että Jumala ei kuole koskaan... ei milloinkaan... ei voi... ei todellakaan... jos hän kuolisi, hän ei olisi Jumala, ja koko universumi tuhoutuisi-> mutta Jeesus kuoli... hän ei siis ole Jumala
* 2007 I found a new word אהיה EHYEH-> the magnitude of God and his enormous power got totally new measures/proportions in my mind-> I began to understand that God never dies... never ever... he can't... not really... if he dies, he is not God and the whole universe should be destroyed-> but Jesus died... thus he is not God
* Sitten löytyi Joh. 17: 3 ja kaikki Jeesuksen ihmisyyttä korostavat tekstit-> on vain yksi Jumala, Isä,-> ja yksi Kuoleman Voittaja, ihminen, Jeesus Messias
* then I found John 17: 3 and all the text concerning the humanity of Jesus-> there is only one God, the Father-> and one who defeated/won Death, man, Jesus the Messiah
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti